BOM bild 9A: Lektion utifrån länkinspiration

Länk för inspiration: http://pysselbolaget.se/2012/01/24/sota-siluetter/

Tidsomfattning:

Lektionen kommer ta 2x 40 minuter med möjlighet att göra färdigt på en annan lektion och mandalas till de elever som blir klara snabbt. Lektionen är anpassad till Åk:1-2

Mål

”Olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för- och bakgrund” (Lgr 11 2011, s. 21).

Konkretiserade mål

”Ni ska skapa en siluett bild med hjälp av papper, sax och lim. Det viktiga med era bilder är att ni tänker på hur bakgrunden, färgerna och formerna bygger upp varandra”

Undervisning

Denna lektion kommer bestå av ett enskilt arbete där de ska skapa en siluett bild föreställande valfritt motiv. Eleverna får experimentera hur olika färger och former kan förmedla ett budskap. Syftet är att de ska få förståelse för betydelsen av färg- och formvalen i sina bilder, detta gör vi genom att visa olika exempel på bilder där färgerna påverkar budskapet.

1. Presentera metoden, visar bilder som läraren (jag) gjort för att visa hur ett färdigt resultat kan se ut. Jag kommer visar flera bilder med olika motiv för att barnen inte ska låsa sig till samma idéer och mönster.  siluetter i olika färger

2. Instruera metoden steg för steg. Steg 1, välj bakgrund. Steg 2, klipp ut valfri figur i valfri färg. Steg 3, klistra fast figurerna på bakgrunden.

3. Låt eleverna diskutera i sina par och bestämma hur de ska göra och vad för färger och material de tänker använda av redan utvalt material.

5. Eleverna startar sitt arbete och gör så långt de hinner. Avsluta arbetet med städning.

6. Samla ihop klassen och reflektera i helklass hur uppgiften har gått. De som vill visa upp sitt arbete får göra det och resten av klassen kan då gissa vad motivet förställer. Barnen har utrymme att berätta vad som var bra/mindre bra med uppgiften samt övriga tankar kring uppgiften. Här kan man reflektera hur färgvalet påverkar budskapet och helheten i bilden.

Bedömning

Bedömningen kommer ske genom observation under hela lektionen där vi samtalar med eleverna kring deras färg- och formval. Eleverna får utrymme att motivera sina färg- och formval utan att de känner sig bedömda. Vid presentationerna av deras bilder kommer vi kunna bedöma deras förståelse av färg- och formval i hur de tolkar och reflekterar kring varandras bilder.

 


En reaktion på ”BOM bild 9A: Lektion utifrån länkinspiration

  1. Bra, du har skapat en lektion utifrån en länk-inspiration! Dina mål och din bedömning hänger ihop. De konkreta målen är tydliga och kan förstås av eleverna. Jag gillar speciellt att du låter eleverna samtala om form och färgval två och två innan de sätter igång.

    Gilla

Lämna en kommentar