Temaarbete lektion 3

Lektion 3 (Besökande lektion)

Dagens lektion handlade om vattnets kretslopp. Eleverna fick se en film om kretsloppet,  sedan skriva ned vad som händer i kretsloppet och tillsist måla sitt egna kretslopp. Det var även mitt VFU-besök och fick besök av min lärare. Det var en rolig lektion som både uppskattades av eleverna som min handledare och lärare.

Material
Film från urskola.se, ett häfte om vattnets kretslopp, penna och sudd.

Förkunskaper
Eleverna har varit ute i ett sjöområde och tittat på våtdjur och insekter.

Mål (Lgr 11):
Förstå vattnets olika former fast, flytande och gas. (Biologi)
I texterna kan eleven använda stor bokstav, punkt och frågetecken (Svenska)

Konkretiserade mål:
Ni ska veta vattnets 3 olika former: fast, flytande, gas
Ni ska kunna använda: stor bostav, punkt och frågetecken

Syfte:
Undervisningen i ämnet biologi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om biologiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att veta mer om sig själva och naturen.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att ställa frågor om naturen och människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser.

Metod:
Genomgång 10 min
Återkoppla till en tidigare lektion då vi var ute vid Vallentuna sjön och håvade våtdjur som exempelvis insekter (musslor och maskar)
Fråga eleverna vad de vet om vatten i allmänhet

Utförande 20 min
Visa en film om vattnets kretslopp (14min). ”Vattenmannen och Speed” https://urskola.se/Produkter/162290-Vattenmannen-och-Speed-Vattnets-kretslopp

Dela ut ett häfte till varje elev

Gå igenom häftet muntligt, så eleverna vet vad de ska göra. De får (via en bild) skiva i punktform vad som händer i vattnets kretslopp. Kommer även ta upp en bild på smartboarden, där man ser kretsloppet och gå igenom kretsloppet muntligt tillsammans med eleverna, så även de svaga eleverna har chans att fullgöra uppgiften. De får sedan rita ett eget kretslopp. Om tiden räcker till och för de elever som är snabba kan de även göra ett korsord om vatten.

Avbryt

Avslutning. 10 min
Muntlig diskussion: Där eleverna får berätta, vad de tyckte var intressant, om de lärt sig något nytt och vad som var roligast med lektionen. I slutet sen, ställer jag mig vid ytterdörren där eleverna få ställa sig i ett tyst led och enskilt säga något om lektionen till mig innan de får gå ut på rast (så kallat exit ticet). På så sätt ser jag alla och alla får komma till tals.

Resultat (Några elevexempel


Lämna en kommentar